Тепло в кредит - як це працюватиме

В уряді заявили про можливість платити за тепло в розстрочку. Проте енергетики не знають, як це втілити, а експерти зауважують, що розстрочка може коштувати державі мільярди - на додачу до вже існуючих субсидії.


Населення "не тягне"?

Минулого року опалення 1-кімнатної квартири на одного у Києві коштувало 500-600 грн. Цієї зими цифра може зрости удвічі.

Уряд нарешті зрозумів, що населення не потягне таку вартість газу
Олександр Сергієнко, директор Інституту міста

В уряді вважають, що комунальні витрати не мають перевищувати 15% у бюджеті родини. Тобто зараз людина має заробляти понад 8 тис. грн, аби її вважали здатною сплачувати комунальні платежі самостійно. Середня зарплата у столиці є найвищою по країні. Вона становить 8,5 тис. грн.

З тих чи інших причин не всім, хто бажає отримати субсидію, вдається це зробити. За підсумками минулого року частка відмов становила 10%.

Якщо врахувати припущення уряду, що кількість нових звернень за субсидіями зросте до 9 млн, то можна підрахувати, що близько мільйона родин опиняться "на межі", пояснює директор Інституту міста Олександр Сергієнко. Саме вони і будуть першими претендентами на отримання розстрочки на тепло.

Це рішення експерт вважає спробою уряду вийти із глухого кута, куди він потрапив через запровадження єдиної ціни на газ. Це рішення ухвалили наприкінці квітня цього року.
"Імовірно, уряд нарешті зрозумів, що припустився помилки, і що населення не потягне таку вартість газу", - каже він.

"Взяти і заплатити"

Тиждень тому під час засідання уряду прем'єр Гройсман оголосив про нову ініціативу - дозволити українцям цієї зими розраховуватися за тепло "в розстрочку".

Якщо важко сплачувати щомісячно повний платіж, то у людини є право просто взяти і заплатити у розстрочку

Володимир Гройсман, прем'єр-міністр України

"Якщо важко сплачувати щомісячно повний платіж, то у людини є право без відсотків, без штрафів, без пені, без нічого просто взяти і заплатити у розстрочку, тобто рівними частинами протягом 12 місяців", - заявив пан Гройсман.

Того ж дня уряд оформив рішення постановою.

Віце-прем'єр Павло Розенко сказав, що цей механізм має запрацювати із середини листопада. Саме тоді, коли українці отримають перші платіжки із новими тарифами за опалення. Вони, як очікується, мають зрости майже удвічі порівняно із минулим роком.

Подібне підвищення вже відбулося влітку із гарячою водою, що стало наслідком запровадження єдиної ринкової ціни на газ.

За словами пана Розенка, для того, аби розстрочка запрацювала, треба внести зміни ще у кілька постанов: "На одному із найближчих засідань уряду необхідні зміни будуть внесені, тоді механізм запрацює у повному обсязі".

Як це працюватиме

Як повідомив департамент комунікацій секретаріату уряду, щоб оформити розстрочку, треба звернутися із письмовою заявою до виконавця послуг із опалення.

Той впродовж місяця має виставити рахунок на 50% від нарахованого платежу.

Так оплата тепла для тих, хто перейшов на розстрочку, триватиме і після завершення опалювального сезону - аж до жовтня наступного року.

Я не зможу домовитися з європейськими постачальниками про закупівлю газу у розстрочку
Юрій Вітренко, комерційний директор НАК "Нафтогаз"

Для споживача це буде схоже на повернення до старої системи оплати комунальних послуг, коли платежі за опалення були поділені на рівні частки і сплачувалися впродовж всього року.
Проте для компаній, що постачають газ і тепло, а також працюють за новими правилами закону "Про ринок газу", втрата половини надходжень від споживачів у сезон може обернутися проблемою.

Початок опалювального сезону вже став проблематичним як для споживачів, так і для теплових компаній

В уряді запевняють, що держава потурбується "про тепло-комунальні підприємства, а саме про збалансування різниці між оплатою коштів споживачами та оплатою за природний газ, а також про те, аби НАК "Нафтогаз" не виставляв їм жодних штрафів".

Проте у самому "Нафтогазу" твердять, що наразі не знають деталей механізму.

Комерційний директор "Нафтогазу" Юрій Вітренко заявив, що для нього урядове рішення про розстрочку "було сюрпризом". Йому самому було б цікаво дізнатися деталі.

Дзеркальне рішення про розстрочку має бути і для теплопостачальних компаній на покупку енергоресурсів

Євген Бушма, комерційний директор ПАТ "Київенерго"

"Я не зможу домовитися з європейськими постачальниками про закупівлю газу у розстрочку, - розповідає він. - Певні варіанти балансування ситуації є. Але які будуть застосовані – ми не знаємо".

Комерційний директор "Київенерго" Євген Бушма зауважує, що рішення "офіційно у повному обсязі ще ніде не оприлюднено", тому поки що можна говорити "лише про наміри".

За його словами, якщо уряд таки вирішить запровадити розстрочку за тепло, то "абсолютно дзеркальне" рішення треба застосовувати і для компаній, що його постачають. Наразі обігових коштів для закупівлі палива у постачальників тепла немає. Скорочення платежів може лише погіршити проблему із боргами за газ, про які ці компанії сперечаються із "Нафтогазом".

За словами Євгена Бушми, якщо компанії матимуть можливість купувати газ так само в розстрочку без штрафів, то ініціатива уряду матиме право на життя.

Якщо ж - ні, то ситуація може ще ускладнитися: "Це призведе до ще більшого накопичення боргів, це є реальною загрозою непроходження опалювального сезону".

Чи потягне бюджет і сервісні центри?

Запровадження розстрочки на тепло може призвести до кризи неплатежів. Але не від населення, а підприємств, що постачають тепло, вважає Олександр Сергієнко.

Зменшення платежів від споживачів доведеться компенсувати підприємствам із держбюджету.
Оцінити розмір цієї компенсації наразі важко. Проте експерт вважає, це може бути на рівні тих витрат, що нині ідуть на виплату комунальних субсидій. Цього року - понад 40 млрд грн.

"Чи потягне бюджет таку суму? Переконаний, що ні", - каже Олександр Сергієнко. Він зауважує, що система субсидій вже є тягярем для бюджету.

Директор Інституту міста також вказує і на ще одну проблему - "достоятися у черзі".

Навіть якщо з боку уряду весь механізм розстрочки буде бездоганним, теплові компанії можуть не впоратися із потоком бажаючих її отримати.

Початок опалювального сезону показав, що вони "захлинаються" від напливу клієнтів, які хочуть вирішити ті чи інші проблеми із гарячою водою чи теплом у квартирі.

Це визнають і у "Київенерго". Там твердять, що нині наплив клієнтів у сервісних центрах компанії такий, що довелося подовжити часи роботи і оголосити про набір додаткових операторів.

Як визнають у компанії, що забезпечує світло і тепло у столиці, цей опалювальний сезон буде одним із найскладніших за десятиріччя.

Джерело
На платформі Blogger.