Шахрайства при купівлі та продажу автомобіля

Юрій: «На свою голову вирішив продати машину з рук. З’явився покупець – солідний, на перший погляд, чоловік. Відразу йому сподобалася моя машина, та й про ціну швидко змовилися. При угоді я ретельно перерахував усі гроші, чоловік запропонував їх покласти в сумку, щоб мені було зручно нести… Радісний, я прийшов додому, відкрив сумку, а замість грошей – “лялька” (кукла). Ось так і залишився я і без грошей, і без машини».


Аналізуючи статистику злочинів, чітко розумієш, що автомобілі притягають злодіїв і шахраїв, немов магніт залізну тирсу. Як тільки не страждають «залізні конячки»: колеса знімають, магнітоли витягують, розбивають скло, викрадають і т.д. Але самим апетитним для аферистів було і залишається купівля-продаж автомобіля на авторинку і «по оголошеннях». Причому способів обману, як покупця, так і продавця, безліч.

На авторинках діють свої неписані закони. Це не магазин і не фірма: тут свої хитрощі і хитрощі. Як покупець, так і продавець, повинні бути відмінними психологами. Адже найголовніше на ринку – це торг. Недосвідченого автоаматора, що бажає купити машину, можуть за дві секунди обвести навколо пальця і умовити купити старенький «ридван», який не раз бував в дорожніх переробках та аварії, але підфарбований і підчищений, за ціну, не набагато меншу вартості нового автомобіля.

Купувати машину на ринку можна по-різному. Можна відразу з власником поїхати до оціночного пункту, а потім у МРЕО, щоб тут же переоформити авто на нового власника. Можна купити машину і за дорученням. Щоправда, в першому випадку варіант виходить далеко не дешевий, адже у разі такої укладання такої угоди за машину стягується мито.

«Машина у військового»

Існує незліченна кількість способів обману при купівлі або продажу автомобіля. Ось один з них. У даному випадку шахраї «працюють» у парі. «Наймач» знайомиться з жертвою в тих місцях, де зазвичай продаються старі автомашини. Він говорить, що приїхав полковник і хоче терміново недорого продати свою «Волгу», так як повинен повернутися назад на службу на тривалий термін. «Наймач» і жертва прямують до будинку. У цей час «наймач» просить жертву почекати біля під’їзду, а сам нібито піднімається в квартиру до «військового». Спускаються шахраї вже удвох. «Наймач» говорить “військовому”, що привів покупця, і йде, пообіцявши зателефонувати йому на наступний день. Після домовленості про ціну «військовий» просить жертву почекати внизу, поки він переодягнеться, а потім вони поїдуть до лікарні, де працює його дружина (у неї, мовляв, документи і ключі від машини). Одягає в під’їзді кашкет, взуття, а якщо необхідно по сезону, формений верхній одяг, виходить вниз. Вони їдуть в лікарню.

«Військовий» просить жертву почекати внизу і піднімається на поверх. Через деякий час він повертається з ключами і техпаспортом на машину. Каже, що про все домовився з дружиною. Залишивши щось цінне під заставу, «військовий» бере у жертви гроші, щоб нібито віднести їх дружині. Після цього «військовий» йде в лікарню з грошима і зникає через інший вихід. А жертва залишається без грошей і машини.
«Подвійне дно»

Шахрай знайомиться з приїжджим. Він обіцяє жертві «дістати» потрібну автомашину, домовившись попередньо про переплату «за послуги». На його прохання жертва дає йому свою адресу або телефон і їде з міста. Згідно попередньої домовленості, йому подзвонять і повідомлять, коли і куди прибуде потрібна машина. Жертва в призначений час приїжджає до міста з родичем або приятелем. Їх везуть на таксі в технічний центр і знайомлять з «директором» магазину. Це, звичайно, підставна особа, що не має до магазину ніякого відношення. Шахрай просить у приїжджих їхні паспорти і йде нібито для заповнення документів. Коли він повертається, віддає їм чеки або накладні, куди вписані їх паспортні дані, ціна автомашини та інші атрибути, які змушують повірити в реальність покупки. У машину сідають.

Покупців просять відрахувати необхідну суму грошей, щоб не перекладати папірці потім біля каси. За його словами, касир про їх візит попереджений і чекає. Люди відраховують суму і, звичайно, намагаються покласти гроші в кишеню або свою сумку. Але шахрай під приводом, що не довіряє їм, просить покласти гроші в його портфель – мовляв, касир не буде перераховувати. Ось тут і з’являється портфель «з подвійним дном». В одне з відділень укладений згорток з папером – цього жертви, зрозуміло, не знають. Друге пусте, але в його дні прорізана щілину. Сюди-то покупці і кладуть свої гроші. Портфель закривається і передається їм разом з ключем. Під час цих маніпуляцій шахраї через щілину непомітно витягають гроші. Злочинці пропонують потрясти замкнений портфель і таким чином перевірити, чи є там гроші. Так як в портфелі лежить згорток, необхідний шурхіт чутно, і жертва спокійна. З замкненим портфелем невдачливі покупці вирушають до неіснуючого касира, а злочинці швиденько ховаються.

«Пішов за документами»

Є й інші «відпрацьовані» схеми, коли зловмисники діють удвох. Знайшовши покупця на автомобільному ринку або за газетним оголошенням, шахраї домовляються про зустріч поруч з під’їздом житлового будинку. Зустрівши жертву біля дороги, шахрай веде її до будинку, де нібито живе продавець машини, і, залишивши клієнта на вулиці, «йде за продавцем». Через 5 хвилин він з’являється з по-домашньому одягненим партнером. Оглянувши машину і зійшовшись на відповідній ціні, відбувається обмін: гроші – ключі. Вже розходячись, клієнт згадує: «А документи?». «Ах так, зовсім забув, зараз додому збігаю», – слідує відповідь, і продавець в тапочках ховається в під’їзді. Через деякий час за ним слідує і другий, щоб «поквапити товариша». Відчувши недобре, покупець, заходить у під’їзд і бачить другий вихід. Плекаючи в душі надію (адже авто і ключі на руках), він йде в міліцію (документів-то на машину немає). А там тільки радіють: «Ось, ще одна викрадена знайшлася».

«Машина з-за кордону»

Іноді при купівлі-продажу авто відбуваються справжні злочини. Андрій С.: «Я розплатився з продавцем, який спокійно чекав мене в машині. Але потім, коли я ставив її на облік, розкрилося, що мій автомобіль взагалі не розмитнений. А ще через півроку він сплив у базі даних Інтерполу як викрадений за кордоном. Я опинився в безвихідній ситуації: мою машину не хотіли реєструвати. У результаті автомобіль, який я придбав за ринковою ціною відповідно до закону, ДАІ, яка його й легалізувала, тепер реєструвати відмовляється. А вищі посадові особи хочуть мене переконати в тому, що їхні підлеглі, легалізувавши кримінальний автомобіль, насправді нічого не порушили. Тепер вони взагалі не приймають подібні справи до розгляду».

З нового:

Багато майбутніх автовласників від покупки машини відлякує не стільки її ціна на базарі, скільки вартість оформлення в ДАІ. Річ у тому, що за право стати автовласником в нашій країні потрібно викласти немаленьку суму.

По-перше, потрібно заплатити 3% від ціни, що визнається державою, до Пенсійного фонду. Наприклад, якщо автомобіль в ДАІ оцінили в 80 тис. грн. (“Деу Ланос” в нормальній комплектації), на користь пенсіонерів потрібно віддати 2,4 тис. грн. По-друге, потрібно заплатити транспортний збір (54-540 грн.), по-третє, – за послуги банку (0,5% від попередніх платежів), по-четверте, викласти 300-500 грн. за поліс ЦВ.

На цьому фоні послуги МРЕО (близько 700 грн.) виглядають, як знущання (за що беруть такі гроші?). А при покупці заставного авто потрібно викласти ще і за нотаріальне оформлення операції, юрекспертизу, оцінку, витрати за операцію з реєстрами і ще 2-3 придуманих банком платежів.

Якщо автомобіль старший 8 років ввозиться з-за кордону, то виникають питання з його растаможкой і сплатою підвищеного акцизу і транспортного збору – розміри цих платежів можуть бути вище, ніж вартість самого автомобіля: наприклад, якщо купити Volvo 940 в ідеальному стані в Германії за 2-3 тис. євро, то для його легалізації в Україні потрібно віддати близько 50 тис. грн.

Так і хочеться плюнути на всі ці платежі і придумати якусь хитру схему, яка дозволить “їздити і так”. Тим паче, що інтернет і автопреса заповнені оголошеннями про продаж “машини за дорученням”, на автозбірках пропонують “привезти тачку під документи”, а знайомі і зовсім говорять, що “дядько сестри кума” працює в ДАІ і може допомогти з легалізацією за символічних $10 тис. У такі моменти люди забувають народну істину про те, що “дешева рибка – погана юшка”, і йдуть на поводі у різного роду ділків-шахраїв. Яких же автооперацій і в яких випадках варто остерігатися?

Машина на викуп

Стандартна ситуація – на ринку або в газеті з’являється хороший автомобіль за прийнятною ціною, але грошей на нього не вистачає, банк кредит натурою не дає, а родичі і знайомі зайняти теж не можуть. Продавець же квапить – “Бери машину зараз же, а то на неї у мене черга з десяти чоловік стоїть”.

Потенційний покупець спалахує і втрачає пильність. Ось тут-то шахрай і починає психологічну атаку – “Давай грошей скільки є, я напишу довіреність і кататимешся на ній до повної виплати. А потім оформимо на тебе”. Покупець погоджується, і вони йдуть до нотаріуса для оформлення довіреності. Проте після виплати продавець не поспішає знімати машину з обліку, а ліквідовує довіреність у нотаріуса (має на це право) і заявляє про угін.

Не ризикуйте з такою схемою, особливо якщо авто коштує дорожче за 4 тисячі доларів. Будь-які домовленості фіксуйте письмово, а повертаючи гроші, беріть розписки. Якщо вже попалися на прийом, пишіть в міліцію зустрічну заяву про шахрайство.

Ризики з “генералкою”

Продавець пропонує купити машину по генеральній довіреності. Мовляв, зняти/поставити на облік в ДАІ дорого, так давай оформимо документи у нотаріуса і заощадимо на податках і МРЕО. А потім у будь-який момент сам знімеш з обліку. Відмінність цієї схеми від попередньої в тому, що машина по звичайній довіреності віддається під викуп, а по гендоверенності видається відразу вся сума.

Як і у попередньому випадку, продавець може відкликати довіреність у будь-який момент, а нотаріус не має права відмовити в такій операції. Після цього починається “розвід” з подачею заяви на угін – як з цим боротися, ми вже описали. Проте навіть якщо вам продає авто не шахрай, є ризик, що власник автомобіля помре. В цьому випадку право власності переходить на його спадкоємців, а управляти автомобілем по документу, виписаному померлою людиною, не можна.

Єдиним виходом, якщо ви вже потрапили в таку ситуацію, є звернення до спадкоємця власника. Проте він повинен спочатку оформити авто на себе, після чого знову зняти з обліку і продати (подарувати) його вам. Природньо, процес цей дуже довгий (мінімум півроку) і витратний (подвійне оформлення).

Машина під папери

Допустимо, у вас є стара іномарка, яка постійно потребує ремонту, а приводити її в повний порядок дуже дорого. На авторозбірках часто пропонують не витрачатися на “шкапу, яку простіше пристрелити, щоб не мучилася”, а зняти з неї ідентифікаційні таблички і переставити на ту, що свіжопригана з Німеччини у відмінному стані, продавши залишки на металобрухт.

При перевірці під час техогляду будь-який даішник здатний побачити сліди від заміни номерних деталей і відправить машину на штрафплощадку за незаконне переобладнання і незаконне ввезення – авто просто конфіскують як контрабанду.

Перед проведенням робіт краще всього звернутися в ДАІ із заявою, що авто потребує заміни кузова, після чого отримати на розбиранні чек про те, що вони продають вже розмитнений кузов або його елементи, і легалізувати заміну в ДАІ – при цьому в техпаспорт вписують новий номер кузова і колір.

Заниження вартості

При оформленні ДАІ авто експерт-оцінювач по каталогах визначає ринкову вартість авто, з якою потрібно заплатити 3% на користь Пенсійного фонду. У автомобіліста є соблазн дати оцінювачеві хабар, щоб той підрахував за вигіднішим тарифом.

Дача хабара – теж злочин

Факт хабара довести не так вже і просто, навіть якщо співробітник ДАІ надав свідчення, що автовласник дійсно заплатив гроші за вигідне оформлення. Тому найпростіше – просто заперечувати такі звинувачення, а на той факт, що авто коштує дорожче, ніж його оцінили, завжди можна відповісти, що з тих пір його кілька разів ремонтували, мовляв, ціна, природно, виросла.

Машини-двійники

Впродовж декількох років в Україні існувала популярна схема легалізації нерозмитнених авто за допомогою виготовлення на них документів-копій на зареєстрований в базі ДАІ автомобіль. Продавці реалізували такі машини за дорученням із словами “не для продажу” і запевняли, що якщо зайвий раз в МРЕО не заїжджати, ніхто нічого не запідозрить.

Власник одного з двійників Леонід Ш. розповів нам, що на ділі його зупиняли “кобровці” 10-12 разів за декілька років і кожного разу з усмішкою говорили, що добре знають всі такі машини, натякаючи на хабар – за три роки так довелося віддати більше 3 тис. доларів відкупних і сильно понервувати – за такі дії можуть завести кримінальну справу.

Якщо зважилися купити машину за дорученням, то, щоб не потрапити на двійника, звернетеся для оформлення до свого нотаріуса, а не нав’язаному продавцем, і переконаєтеся в тому, що довіреність внесли до реєстру (шахраї видають довіреність на крадених бланках). Обов’язково, щоб документ виписував власник, а не його представники. А якщо двійник все-таки попався, його краще продати по запчастинах.

Що робити?

Даючи поради людині, яка має намір придбати автомобіль, двома-трьома реченнями не обійдешся.

Перше і найголовніше: при покупці майбутнього «залізного коня» консультуйтеся з людиною обізнаним у автотехниці. Нікому не довіряйте вибір автомобіля. Це треба робити самому чи з близьким товаришем, використовуючи об’єктивну інформацію, отриману кваліфікованими фахівцями на основі аналізу свідчень сучасних приладів, а не розповіді колишнього автовласника, господаря гаража або судження «вільних знавців» – це зацікавлені особи. Не соромтеся просити про пред’явлення документів і наводити довідки усіма можливими способами.

Намагайтеся отримати максимум інформації до угоди, щоб уникнути сюрпризів після того, як ви віддасте свої гроші. При найменшій підозрі відмовляйтеся. Якщо відчуваєте, що вам нав’язують рішення, диктують умови здійснення операції – намагайтеся перехопити ініціативу, пропонуйте свої варіанти. У даній ситуації продавець більш зацікавлений зробити купівлю-продаж і повинен піти на поступки.

Ще одне важливе правило: перш, ніж розплачуватися, необхідно дізнатися, чи не викрадена машина і чи не знаходиться вона у розшуку. У цьому випадку допоможуть лише співробітники ДАІ (МРЕО). Друге – машина повинна бути справна і забезпечена карткою техогляду. Адже зовнішній лиск може бути лише бравадою. А невеликий пройдений кілометраж – теж всього лише виверт. Пам’ятайте, що за два-три роки експлуатації будь-яка машина може «пробігти» сотню-другу тисяч кілометрів. Був випадок, коли одному недосвідченому «добросовісному набувачу» був проданий автомобіль з пробігом 40000 кілометрів за досить помірною ціною. І коли всі документи були зареєстровані в нотаріальній конторі, а новий власник поїхав до свого місця стоянки, під килимком було виявлено велику проіржавівшу діру.

Джерело
На платформі Blogger.